Jak wygląda larp?

Wprowadzenie

Wizja gry

OldTown LARP to symulacyjna gra terenowa osadzona w alternatywnej rzeczywistości. To także idealne środowisko dla fanów postapokalipsy z całego świata. Graczom proponujemy mieszankę różnych formatów larpów (od nordyckiego i anglosaskiego, poprzez action larp i parol larp, aż po występujące czasem chambery). Tworzymy wielowymiarową przestrzeń, w której każdy może wyrazić się w swoim ulubionym stylu i klimacie. Świetnie czują się u nas zarówno fani immersyjnej odgrywki na zasadach mechaniki uznaniowej, jak i zwolennicy parametrów i precyzyjnie rozpisanych zasad symulacji. Wizja OldTown zmienia się dynamicznie. Co roku testujemy nowe pomysły, sprawdzamy efekty, wprowadzamy ulepszenia. Zmienność jest wpisana w naturę tego wydarzenia.

Wyróżniającą zaletą naszego LARPa jest otwartość na inicjatywę graczy. Scenariusz gry w dużej mierze układają uczestnicy. To oni – sami lub z naszą pomocą – wymyślają swoje role i mogą bezpośrednio wpływać na wydarzenia zarysowane w scenariuszu. 

Zależy nam na ścisłej współpracy z graczami, dlatego gorąco zachęcamy do zgłaszania postaci, wątków fabularnych, quetstów oraz ugrupowań. Piszcie śmiało. Pomożemy dopasować i osadzić Wasze pomysły w uniwersum OldTown, by potem wspólnie opowiedzieć historię postapokaliptczynego miasta oraz jego otoczenia.

Uniwersum

Na gruzach wyniszczonego konfliktem nuklearnym świata ocaleli wznoszą nową cywilizację. Ponad 40 lat po Wielkiej Wojnie wreszcie widać efekty ich pracy. Mimo że wciąż istnieją mroczne rewiry, gdzie przetrwać można jedynie prawem pięści, są też miejsca pełne nadziei. Powstają ośrodki badawcze, naukowe i militarne, na nowo odradza się kultura i rozrywka. To zasługa ludzi, którzy zamiast walczyć, postanowili się zjednoczyć i postarać o lepszą przyszłość. Mimo to wciąż lepiej zachować czujność. W gęstych lasach kryją się mutanci, a po rozległych pustkowiach krążą grupy bandytów zwanych raidersami.

OldTown LARP rozgrywa się w świecie luźno inspirowanym serią gier „Fallout”, cyklem filmów „Mad Max” oraz literaturą (np. „Metro 2033”). Nie czerpiemy z jednego uniwersum, ale bazujemy na popkulturowych skojarzeniach. Dzięki temu nasz świat jest zróżnicowany i opiera się na kreatywności graczy – można w nim spotkać zarówno dzikich ludzi, którzy zapomnieli ludzkiej mowy, jak i supernowoczesne cyborgi czy roboty sterowane sztuczną inteligencją.

Klimat gry

Ze względu na tematykę postapokalipsy totalnej nasza gra skierowana jest do osób pełnoletnich – nie cenzurujemy jej, bywa więc brutalna. Jednocześnie nie brakuje w niej humoru. To gra pełna sprzeczności. W jednej chwili bawisz się w huczącym muzyką klubie, by odstresować się od grozy tego świata, w drugiej napada cię szajka złodziei, okradając z ciężko zarobionych kapsli.

Pora Przybyszów

Pora Przybyszów służy za ramę fabularnych wydarzeń. To wyjątkowy czas w roku, kiedy do OldTown przybywają karawany handlowe i reprezentacje polityczne frakcji z całego świata, by załatwiać swoje interesy. Ściągają tu również przypadkowi ludzie. Niektórzy chcą zdobyć sławę, inni rozwiązać dawne spory, są też tacy, którzy próbują kogoś odnaleźć lub ukryć się w ciżbie przybyszów; zarobić albo przeciwnie – roztrwaniać kapsle w miejscowym barze. Pora Przybyszów pozwoliła OldTown wzbogacić się i rozwinąć, ale jak to bywa w miejscach, w których gromadzi się wielu ludzi… Bez kłopotów się nie obejdzie!

Schron-Bud

To nowy element LARPa, którego zadaniem jest wzmocnienie klimatu gry i podniesienie poziomu immersji. W tym roku organizatorzy i obsługa LARPa będą działać pod “przykrywką fabularną” pracowników Schron-Budu, którzy po wojnie przebudzili się z komór kriogenicznych, a teraz opiekują się systemami miejskimi. Ubrani w kombinezony mieszkańców Krypty 801, staną się aktywnym tłem imprezy. Możesz u nich załatwić każdą sprawę fabularną i niefabularną (zadać pytanie, zgłosić zastrzeżenia, poradzić się), bez konieczności wychodzenia ze swojej roli. Dzięki temu jeszcze głębiej zanurzysz się w grę. Schron-Bud to instytucja apolityczna i nieprzemijalna – bez niej OldTown przestałoby istnieć.

> FETCHING DATA  Trójca. Wierni Boga o Trzech Twarzach. Triglava, jakiego obliczami są Szpon, Kruk i Szczur. Siła może przejawiać się na różny sposób. W walce, honorze, w odwadze. W charyzmie, inteligencji, knowaniach. W przetrwaniu, jedności, w podstępie. Wyznawcy Triglava nie uznają porażki za hańbę, ani zwycięstwa za koniec starań. Liczy się tylko doskonalenie się, wyzwanie i czczenie go czynami. Chwała silnym. Chwała tym, którzy znają Jego Imię.

Jak OldTown działa w praktyce?

OldTown LARP ma formułę zbliżoną do gier typu sandbox. Udostępniamy graczom bogaty świat, a oni decydują, co chcą w nim robić. I choć przygotowujemy główną linię fabularną, która otwiera i zamyka larpa, tylko od graczy zależy, czy się w nią zaangażują, czy stanie się ona wyłącznie dalekim tłem dla ich historii. Zachęcamy do budowania intensywnych relacji zarówno między graczami, jak i ich grupami.

Pozostałe wątki fabularne (kryminalne, militarne, rozrywkowe czy dramatyczne) oraz małe linie scenariuszowe dla pojedynczych graczy i grup projektujemy przy współpracy z samymi graczami oraz konglomeratami i frakcjami. Staramy się nie przywiązywać do zaprojektowanych rozwiązań. Gracz nie jest widzem, ale czynnym uczestnikiem, dlatego przebieg i zakończenie zaplanowanych wydarzeń są dla nas niewiadomą. Wraz z kolejnymi godzinami i dniami larpa, obserwujemy bieg wydarzeń i staramy się dopasować go do potrzeb graczy.

Chcę wziąć udział. Co muszę zrobić?

1.

Wymyśl swoją postać.

Masz dwa wyjścia:  

  • Możesz zgłosić postać za pomocą formularza (do czego zachęcamy). Po zgłoszeniu skonsultuje się z Tobą nasz Mistrz Gry, by doprecyzować jej założenia i wskazać elementy mechaniki potrzebne do ich realizacji.
  • Możesz też wymyślić postać przed wyjazdem bez wcześniejszego jej zgłaszania, ale w tym przypadku nie będziemy mogli dostosować do jej wymogów mechaniki – wcielenie się w specjalne postacie (typu mutant czy cyborg) nie wchodzą w grę. Nie będziesz mógł też posiadać przywiezionych przedmiotów fabularnych.

2.

Przyjedź do OldTown.

  • Odbierzesz miejską kartę dostępu ze Schronu 801 (akredytujesz się w Infopunkcie).
  • Jeśli zgłosiłeś postać wcześniej, odbierzesz zestaw startowy i uzupełnisz kilka ostatnich parametrów w karcie postaci.
  • Jeśli niczego wcześniej nie zgłosiłeś, przechodzisz przez proces tworzenia postaci na miejscu (wymyślasz imię, cel i motywację, potem losujesz zestaw startowy).

3.

Weź udział w przygotowaniach.

Pierwszego dnia zadomawiasz się w obozie i bierzesz udział w warsztatach odgrywania postaci i mechaniki. Wieczorem startuje LARP.

4.

Graj.

OldTown LARP trwa cztery dobry w trybie 24h. Od momentu rozpoczęcia gry cały czas pozostajesz w roli (z wyjątkiem wyznaczonych stref offgame).

Tworzenie postaci

Zachęcamy do przygotowania wielowymiarowej postaci, która ma szansę zaistnieć na larpie. Chętnie pomagamy w tworzeniu zwrotów akcji czy wydarzeń pod daną postać, nierzadko też projektujemy wątki z myślą o zgłoszonych postaciach, w które, zgodnie z własną wolą, mogą się zaangażować lub nie.

Zastrzegamy sobie możliwość niezrealizowania pewnych pomysłów, jeśli są niezgodne ze światem lub generują zbyt wiele komplikacji. Poziom naszego zaangażowania w historie pojedynczych postaci zależy od zaangażowania wcielających się w nie graczy oraz ilości zgłoszonych formularzy.

Mechanika, czyli zasady gry

Każdego roku na naszą grę przybywa coraz więcej uczestników – zarówno doświadczonych LARPowców, jak i nowicjuszy. Jednym i drugim chcemy zapewnić realistyczną rozgrywkę, dlatego przedstawiamy trzy poziomy zasad (każdy następny jest uzupełnieniem poprzedniego).

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA GRY – ogólne reguły zachowania podczas LARPa,

MECHANIKA CORE – główna mechanika gry,

MECHANIKA ADVANCED – mechanika dla graczy, którzy chcą produkować chemię, zbudować warsztat, zostać lekarzami albo wykonywać inną specjalizację podczas LARPa.

Podział ten pomoże Ci w stopniowym zapoznaniu się z regułami LARPa. Od każdego gracza oczekujemy znajomości PODSTAWOWYCH ZAŁOŻEŃ GRY oraz MECHANIKI CORE.

Kluczowe miejsca i pojęcia

Frakcje i konglomeraty

To zorganizowane grupy graczy, które przyjeżdżają do OldTown na wiele dni przed rozpoczęciem LARPa i budują swoje siedziby. Mają własne historie, tradycje, cele, przywódców, sojuszników i wrogów. Współtworzą fabułę, mając jednocześnie największy na nią wpływ z punktu widzenia globalnej historii. Każda frakcja jest inna, wyróżnia się na tle pozostałych strojami, ideą, stylem odgrywania itd. Frakcje łączą się w konglomeraty czyli fabularne zrzeszenia frakcji, które w świecie gry dają im większą siłę i możliwości. 

NPC

Bohaterowie niezależni, podstawieni przez organizatorów, aby napędzać wydarzenia fabularne. Mogą wcielać się w jedną konkretną postać lub wciąż zmieniać swoje role. Tworzymy także grupy NPC-ów do zadań specjalnych (np. mutanty) oraz współpracujemy z frakcjami graczy, które decydują się grać pod innych, stając się antagonistami, raidersami etc. Jesteśmy otwarci na współpracę i zapraszamy do rozmów wszystkich, którzy chcieliby zaangażować się w naszą grę z tej perspektywy.

Schron 801 / Krypta 801

Siedziba pracowników firmy Schron-Bud, czyli organizatorów oraz miejsce wydawania przedmiotów. To nasz infopunkt – tu załatwisz sprawy dotyczące fabuły oraz bardziej prozaicznych aspektów imprezy.

Ekonomia i handel

W grę wprowadzamy mnóstwo przedmiotów fabularnych, począwszy od waluty (kapsli), poprzez różnego rodzaju proszki, strzykawki, elektronikę, amunicję, rekwizyty itd. Aby nad nimi zapanować tworzymy ekonomię gry. Osoby z żyłką do interesów mogą z pewnością wzbogacić się o fortunę w ciągu jednej edycji, choć nie będzie to proste.

System IGOR

System identyfikacji i tworzenia przedmiotów fabularnych IGOR – system komputerowy IGOR stworzony do zarządzania grą; w całym mieście znajdują się terminale miejskie, z których mogą korzystać gracze, aby rozwijać umiejętności, tworzyć przedmioty fabularne czy produkować proszki bądź chemikalia. Każdy gracz wraz z identyfikatorem otrzymuje dostęp do tego systemu.

Broń bezpieczna i ASG

OldTown LARP nie jest grą bitewną ani strzelanką, jednak do gry dopuszczamy zarówno bezpieczną broń białą jak i repliki repliki ASG (które używane mogą być jedynie poza miastem). Walki, strzelaniny czy polowania są częścią tego świata.

Wasteland

To teren poza miasteczkiem, który kryje wiele niebezpieczeństw. Tutaj możesz korzystać z replik ASG. Każdy, kto opuszcza mury miasta, zobowiązany jest do założenia gogli ochronnych. Na Wastelandzie znajdują się lokacje fabularne i strefy radiacji, tam też najczęściej rozwiązują się konflikty zbrojne.

Miasteczko poza Porą Przybyszów...

…pustoszeje. Nie oznacza to, że przestaje żyć. Ma przecież swoich mieszkańców, a wiele frakcji i konglomeratów założyło tu swoje placówki obsadzone poza sezonem nieliczną załogą. Historia toczy się dalej, a my opowiadamy, co działo się tu w czasie “pomiędzy”. Aż do kolejnej Pory Przybyszów.